onsdag 3 augusti 2011

Det här med bloggen

Jag har ju varit jäkligt passiv senaste tiden gällande bloggen. Det beror på lite olika saker. Jag har inte orken eller fantasin för att skriva nåt. Jag orkar inte koppla in kameran i datorn och lägga in bilder. Jag vill inte blogga från jobbet. Jag har haft semester och har ingen smart phone. Min sambo bloggar mycket mer och roligare än vad jag gör.

Läste just den här artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13412090.ab och fick lite flashbacks från när jag var sissodär 25 år eller nåt.

Satte mig på tåget och skulle åka till Köping från Stockholm. Framför mig sätter sig en flicka i 15 årsåldern, talades i mobiltelefon. Snackar med ganska kraftig Stockholm-dialekt. Likaså kraftig all over.
Undrar om hon bokat dubbelsäte tänkte jag lite hånfullt för mig själv innan jag ändrade mig i tanken till, lite motion så kommer det nog bli bra det där också...
Efter att hon lagt på och tåget börjat rulla så lutar hon sig över bordet och viftar till sig mig. Lite fundersamt och nyfiken undrar jag vad hon vill.
- Du, kan du säga att du är min pappa?
- Öööh, va? (Det slår mig att barn reser gratis i målsmanssällskap)
- Nja du, det blir nog svårt. Var jag 10 år när jag fick dig alltså?, svarar jag.
- Nene (nä nä), ok, säger hon surt och reser sig.

Hon ställer sig upp och skannar av vagnen och försvinner bakåt. Lustigt tänkte jag för mig själv och hade leg. och biljett redo. Man måste ju bevisa att man är under 26 år för att åka på den billigare biljetten.
När vi passerat Sumpan så kommer konduktören och ber om biljetten. Han frågar:
-  Du din dotter... stannar upp och tittar på legget jag gett honom.
- Vaffan, säger han.
- Du har ingen dotter va?
Jag bara skakar på huvudet och konduktören stampar tillbaka i vagnen.

När vi kommer till Bålstad så kommer Farbror Haffa på tåget och fröken som bett mig vara hennes pappa får vackert kliva av.
Så, en ganska lång fundering här, varför kom inte polisen när hon i artikeln blev avkastad? Jag tror ni lika väl som mig vet varför... konduktören gjorde fel och drog en slutsats för mycket. Detta p.g.a. något som vi i Sverige måste bli bättre på: Alla lika - Alla olika


Nä, nu vankas det lite ytterligare semester! Ullared... ööö, jippie?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar